desollicitatietrainer.nl

Vergeet deze wapenfeiten niet te vermelden op je CV

28 oktober 2013 | bron: Intermediair

Als je ergens goed in bent, moet je dat vertellen. Toch vergeten sollicitanten allerlei vaardigheden en successen op hun cv te vermelden.

Het zal je soms verbazen welke kwaliteiten en wapenfeiten kandidaten niet op hun cv vermelden. Doe je voordeel met onderstaande tips van headhunters.

1. Vermeld naast je functie ook je resultaten

Een functietitel is voor een headhunter slechts een klein deel van het verhaal. Hij of zij wil weten wat je gedaan hebt en of dat succesvol is verlopen.

‘Veel kandidaten benoemen wapenfeiten helemaal niet’, zegt Ramon de Meijer van de Recruiter. ‘Zij noemen de werkgever en hun functie, maar niet wat ze precies hebben gedaan. Terwijl functietitels weinig zeggen. Of ze noemen wel alle taken en verantwoordelijkheden, maar niet de resultaten die ze hebben behaald.’

‘In commerciële functies bewijst bijvoorbeeld het ontginnen van een nieuwe markt en de daarbij gerealiseerde omzet dat iemand een geschikte kandidaat is’, zegt directeur Steven Houben van Michael Page. ‘En de manier waarop een HR-manager het ziekteverzuim succesvol heeft verlaagd, geeft meer zicht op iemands capaciteiten dan het feit dat iemand verantwoordelijk is voor een zo laag mogelijk verzuimcijfer. Kandidaten realiseren zich vaak niet dat een cv een sterk onderscheidend karakter kan hebben als het juist is opgesteld.’

2. Denk ook aan bijzondere projecten

Heb je naast je reguliere functie nog speciale projecten gedraaid? Voeg ze toe aan je cv. De Meijer: ‘Projecten of bijzondere resultaten buiten de normale functie zie je weinig vermeld staan.’

3. Kom met getallen

Als je wapenfeiten in cijfers uit te drukken zijn, doe dat dan. ‘Door het kwantificeren van successen kun je je duidelijk onderscheiden als kandidaat’, zegt interim recruiter en adviseur Jacco Valkenburg van recruit2. ‘Voor een accountmanager is het dus belangrijk om bijvoorbeeld te vermelden welk percentage van de targets gehaald is. Van een ict-projectmanager wil je van de belangrijkste projecten het budget weten, de doorlooptijd, de teamgrootte en de resultaten.’

‘Wees dus zo concreet mogelijk en benoem ook zeker wat je projecten jouw werkgever (financieel) hebben opgeleverd’, zegt directeur Ben Holewijn van NEWPEOPLE.

4. Vermeld je belangrijkste kwaliteiten

Heeft het zin om de persoonseigenschappen waar je trots op bent te etaleren op je cv? Is dat geloofwaardig? ‘Vaak zie je deze helemaal niet vermeld, of zie je alle bestaande kwaliteiten die een mens kan hebben benoemd’, zegt De Meijer. ‘Beide zijn niet verstandig, omdat het niet geloofwaardig is. Benoem een aantal persoonlijke kwaliteiten die je echt hebt en die je dus ook kunt onderbouwen in een gesprek. Wees niet te bescheiden, maar overdrijf het ook niet.’

Houben: ‘Kandidaten kunnen gaandeweg aan bepaalde skills en verantwoordelijkheden dusdanig gewend zijn geraakt, dat zij deze als normaal beschouwen. Voor een ander kan het echter zeer interessant zijn om over die kwaliteiten te horen. Waar je echter voor moet waken, is om een hele lijst van soft skills op te sommen aan het begin of eind van een cv. Vermeldt drie tot vijf specifieke punten, waarvan je zeker weet dat je deze hard kunt maken, maar waarvan ook anderen zullen zeggen dat deze kwaliteiten jou typeren.’

5. Pas je cv aan de vacature aan

Voor elke vacature moet je je cv herschrijven om deze maximaal te laten aansluiten op de functie die je ambieert. ‘Een goed cv begint bij de vraag welke van jouw wapenfeiten relevant zijn in relatie tot de functie waarop je solliciteert’, zegt Holewijn. ‘Als je als wapenfeit noemt dat je een team hebt opgebouwd en je solliciteert op een functie waarin je geen leiding gaat geven, dan wek je een verkeerde indruk.’

De Meijer: ‘Pas je cv aan voor de functie waar je op solliciteert, zodat je de relevante zaken kunt benadrukken en de andere zaken kunt weglaten.’ Holewijn: ‘Natuurlijk betekent dit niet dat je de waarheid geweld aan moet doen. Probeer echter wel je meest relevante ervaring voor de functie in je cv extra te belichten.’

Herschrijf je cv voor elke vacature om om deze maximaal te laten aansluiten op de functie

6. Denk na over je boodschap

Probeer een duidelijke boodschap over te brengen met je cv of Linkedin-profiel. De Meijer: ‘Denk na over het doel van je profiel, wat wil je bereiken? Welke boodschap wil je bij welke doelgroep overbrengen?’ Volgens De Meijer moet je je cv of LinkedIn-profiel zien als marketinginstrument: ‘Kies één doelgroep en kies één boodschap. Dan is de kans dat die boodschap aan komt het grootst.’

Houben: ‘Probeer op korte en duidelijke wijze een overzichtelijke weergave te creëren van jouw carrière tot nu toe. Val dus niet in de herhaling en wees niet te langdradig. Het is belangrijk dat de lezer in een oogopslag een beeld kan vormen van jouw ervaring en kwaliteiten.’


Geplaatst

in

door

Tags: