desollicitatietrainer.nl

6 tips om via Twitter je kans op een baan te vergroten.

15 juli 2013 | Bron: Intermediair

6 tips om via Twitter je kans op een baan te vergroten

Kun je via Twitter en Facebook een goede indruk achterlaten op potentiële nieuwe werkgevers? Drie headhunters geven advies.

Misschien gebruik je Twitter en Facebook gewoon voor familie en vrienden. Maar als je gaat solliciteren, krijgt die online aanwezigheid opeens een extra lading. Zijn je updates allemaal sollicitatie-proof?

1. Twitter is soms een must

Voor sommige functies en sectoren is online aanwezigheid onontbeerlijk. En ook daarbuiten kan het een bijdetijdse indruk achterlaten.

‘Binnen de niche waarin wij werken, namelijk de online marketing en e-commerce, is het van  groot belang dat een kandidaat “digital savvy” is’, zegt directeur Ben Holewijn van NEWPEOPLE. ‘Hij of zij moet op de hoogte zijn van de laatste trends op het gebied van social media. Wat dit betreft kan het dus zeker in het voordeel van de kandidaat zijn wanneer blijkt dat deze daar actief is.’

‘Ik vind het meestal niet belangrijk of sollicitant op Twitter zit, tenzij het om een functie gaat waarbij social media gebruik heel belangrijk is. Bijvoorbeeld als ik een collega recruiter zoek’, zegt Ramon de Meijer van ‘de Recruiter’.

‘Tweet niet over mislukte sollicitaties, of over je vervelende werk of collega’s’

‘Voor marketing professionals, verkopers of recruiters kan een Twitteraccount het verschil maken’, zegt interim recruiter en adviseur Jacco Valkenburg van recruit2.

2. Aandacht trekken

Tweets zijn een mooie kans jezelf te profileren. ‘Tweets of statusupdates laten zien waar je nu mee bezig bent’, zegt Valkenburg: ‘Je kunt er vaknieuws mee verspreiden en reageren op berichten van vakgenoten. Daarmee kun je de aandacht trekken van vakcollega’s, recruiters en headhunters.’

3. Kies voor kwaliteit

Liever een beperkt aantal rake opmerkingen, dan een waterval aan triviale tweets. De Meijer: ‘Als je je Twitteraccount professioneel gebruikt, moeten de onderwerpen relevant zijn en de inhoud heel sterk.’

In sommige gevallen telt ook het aantal volgers. Holewijn: ‘Als kandidaten veel volgers hebben op Twitter, dan zijn ze blijkbaar in staat relevante content te produceren. Als we op zoek zijn naar een content manager, kan dat een voordeel zijn.’

4. Wees positief

De toon van je tweets is belangrijk. ‘Tweet niet over mislukte sollicitaties, of over je vervelende werk of collega’s’, zegt Valkenburg. ‘Dat kan niemand waarderen, en je toekomstige werkgever al helemaal niet.’

Enthousiasme tonen is altijd een goed idee. ‘Als bedrijven je Twitteraccount bezoeken in verband met een sollicitatie, zoeken ze naar bevestiging. Als je zegt passie te hebben voor je vak, of voor een relevante hobby, maak je een goede indruk als dit duidelijk zichtbaar is.’

5. Houd het zakelijk

Houd altijd in je achterhoofd dat je wellicht nog eens wilt solliciteren. De Meijer: ‘Geen foto’s op het strand of in de kroeg. Geen politiek incorrecte teksten.’ Holewijn: ‘Geen seks, drugs en drank.’

6. Scherm Facebook af

Het spreekt misschien voor zich, maar sommige onderwerpen kun je beter offline houden. Of achter dikke privacymuren verbergen. Zoals Facebookupdates. ‘Facebook wordt in het algemeen als een privé sociaal netwerk gebruikt en is daardoor zakelijk gezien weinig relevant. Bovendien hebben de meeste gebruikers informatie afgeschermd’, zegt Valkenburg.

‘Ik ga niet op zoek naar het privéleven van kandidaten’, zegt de Meijer. ‘Maar als Facebook via Google komt bovendrijven dan zal ik daar een blik op werpen. Ik verwacht van professionals dat ze zich bewust zijn van de scheidslijn tussen zakelijk en privé. Echte privézaken moeten dus afgeschermd zijn en niet zichtbaar voor iedereen. Ik wil niet dat mijn opdrachtgevers verrast worden door verkeerde beelden of quotes.’

Toch hoef je niet alles te verbergen, zegt de Meijer: ‘Naast een potentiële medewerker ben je ook een mens.’

Wil jij op de hoogte blijven en interessante sollicitatietips ontvangen? Volg ons dan op facebook en op linked in.


Geplaatst

in

door

Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *