desollicitatietrainer.nl

Personal Branding: Zo pak je dat aan!

9 december 2013 | Bron: Intermediair

Als je veel concurrentie op de arbeidsmarkt hebt, moet je je onderscheiden. Bijvoorbeeld door duidelijk te maken wat je expertise is.

personal brandingBescheidenheid is een slechte eigenschap voor een sollicitant. Maar het tegendeel ook. Hoe presenteer je je tegenover onbekenden op zo’n manier dat ze snel weten waar jij goed in bent? Zonder overdreven of opschepperig over te komen?

Kun je het beeld dat mensen van je opbouwen beïnvloeden? Is dat wel eerlijk? Vier headhunters laten hun licht schijnen over personal branding.

1. Laat weten wat jou uniek maakt
Als je heel goed duidelijk maakt wie je bent en waar je kracht ligt, zullen headhunters je eerder op het spoor komen en begrijpen wat je kunt. ‘Niks moet, maar dienstverbanden worden korter en het zzp-schap normaler. Dat betekent dat je je zult moeten onderscheiden om de interessantere opdrachten of banen te krijgen’, zegt Ramon de Meijer van de Recruiter. ‘Personal branding is vooral belangrijk voor zzp’ers of mensen die echt carrière willen maken. In beide gevallen zet je namelijk vaak stappen en dus moet je je vaak onderscheiden. Het helpt mij als headhunter als het snel duidelijk is wat iemand bijzonder of uniek maakt.’

‘Een sterke personal brand wil zeggen dat anderen weten of snel kunnen bepalen wie je bent’, zegt directeur Steven Houben van Michael Page. ‘In feite dus niet anders dan een corporate brand. In functies waarin je veel publieke aandacht krijgt, of waar je een bepaalde voortrekkersrol hebt, is het belangrijk dat je bewust bent van wat anderen denken en vinden.’

2. Onderzoek welk beeld je nu maakt
Weet je eigenlijk wat voor je beeld je nu maakt? ‘Googel jezelf eens in de zoveel tijd’, zegt Houben. Dan weet je altijd wat er online over je te vinden is en ben je voorbereid op eventuele onverwachte vragen en opmerkingen.’
Als je je bezig gaat houden met personal branding, ‘moet je stilstaan bij het beeld dat je oproept als anderen aan jou denken’, vindt interim recruiter en adviseur Jacco Valkenburg.

3. Doe zelfonderzoek
‘Personal branding begint met zelfkennis. Wat is je passie? Waar heb je een hekel aan?’, aldus Valkenburg. Houben: ‘Je personal brand is niet meer dan een vertaling wie je werkelijk bent. Het is dan ook niet de bedoeling dat je kenmerken en eigenschappen gaat branden die je wilt ontwikkelen. Natuurlijk kun je wel bepaalde ambities daarin opnemen.’

Valkenburg: ‘Het gaat erom een sterk persoonlijk beeld te bouwen dat ervoor zorgt dat je geassocieerd wordt met de juiste dingen die je dichter bij je doelstellingen brengen, bijvoorbeeld nieuw werk’, schrijft hij. ‘Het moet volstrekt duidelijk zijn wie je bent en waar je voor staat.’

4. Maak keuzes
Specialiseer je. De Meijer: ‘Ga vooral niet roepen dat je alles kunt en alles leuk vindt. Dat is niet geloofwaardig en niet onderscheidend.’ Valkenburg: ‘Weet wat je wilt: voor jou als sollicitant of freelancer zijn er veel andere gegadigden of concurrenten. Bij het solliciteren via LinkedIn is het cruciaal dat je weet wat jouw talenten en toegevoegde waarde zijn. Weet welke oplossing jij bent voor welk probleem. En vertaal dit naar één of meer functies in een branche die voor jou relevant is. Om dit voor jezelf in kaart te brengen, kun je zelfhulpboeken raadplegen en tests doen, of een loopbaancoach in de arm nemen.’

5. Bouw aan je goede naam
Als je echt een autoriteit bent binnen je vakgebied, zullen mensen jou al aanraden aan anderen. Dan hoef je dat niet meer opzichtig te ‘branden’.

‘Personal branding kan helpen bij het vinden van een baan, mits het beeld ook inhoudelijk voldoende wordt geladen,’ zegt directeur Ben Holewijn van NEWPEOPLE. ‘Sommige personen zeggen dat ze een autoriteit zijn binnen een bepaald vakgebied, maar het heeft mijn voorkeur als vooral anderen vinden dat je een autoriteit bent op een bepaald vakgebied.’

Houben: ‘Goede personal branding kan zeker helpen. Wanneer een kandidaat in de markt echter algemeen bekend is en een positief imago heeft, dan zullen werkgever en werknemer elkaar waarschijnlijk ook wel vinden.’

6. Wees niet fake
Probeer niet iemand anders te zijn dan je bent. ‘Een sterke personal brand representeert wie je daadwerkelijk bent’, zegt Houben. ‘Authenticiteit en personal branding gaan in die zin dus samen, dat je geen correct personal brand kunt ontwikkelen, wanneer je niet authentiek bent.’

Holewijn: ‘Het is mijn advies om de eigenschappen te “branden” die heel dicht bij jezelf liggen. Alleen dan ben je geloofwaardig.’

‘Blijf bij jezelf’, zegt ook De Meijer. ‘Wees realistisch, less is more. Maar bedenk ook voor wie je het doet. Wat is je doelgroep en wat willen zij graag horen of zien?’ Ook volgens De Meijer kunnen authenticiteit en personal branding prima samen gaan: ‘Alleen breng je focus aan op een beperkt aantal van je sterke punten.’

7. Wees consequent in je uitingen
Als je actief wilt werken aan een bepaalde personal brand, post dan berichten die bijdragen aan de indruk die je wilt maken.

Dat adviseert Valkenburg: ‘Je laat gemakkelijk een spoor achter op Facebook, Twitter en LinkedIn. Wees je hiervan bewust. Je zult weloverwogen moeten kiezen wat mensen van je te zien krijgen. Je imago is simpelweg het verstevigen en het consistent uitdragen van je sterke punten, op een manier die je onderscheidt van de rest. Je wilt immers opvallen.’

8. Laat zien dat je een mens bent
Laat niet alleen je zakelijke kant zien. ‘Wat daarnaast belangrijk is, is dat je niet alleen professionele kenmerken communiceert, maar ook meer softe en sociale kenmerken’, zegt Houben. ‘Je bent immers meer dan een werknemer, je bent ook een mens. Durf bijvoorbeeld als je actief bent op Twitter zakelijk én privé aandacht te geven.’

Overdrijven kan echter ook: ‘Zolang je bij jezelf blijft kan er veel’, zegt Houben. ‘Ben je echter een feestbeest, wees dan wel voorzichtig met bijvoorbeeld het posten van bepaalde foto’s op je persoonlijke Facebookpagina.’

9. Personal branding doe je altijd
Personal branding is meer een mentale houding dan een activiteit. Houben: ‘Het is niet iets dat je op bepaalde momenten doet. Je moet je te allen tijde bewust zijn van de manier waarop anderen je zien, welke impact je gedragingen hebben op anderen en op jouw imago en wat dit op langere termijn voor consequenties heeft.’

Ook geïnteresseerd in personal branding?

Veel mensen vinden het lastig om hun kernwaarden en unieke eigenschappen te benoemen. Dit is echter wel de basis als het gaat om personal branding. De Sollicitatietrainer helpt. Dit doen wij door het afnemen van een persoonlijkheidsanalyse, waarin jouw kwaliteiten en unieke eigenschappen in naar boven komen. Vervolgens leren we je hoe je je zelf authentiek kunt presenteren en jouw merk kunt uitdragen via social media, in een sollicitatiebrief, een CV en een elevator pitch.

Lees meer over deze training!

 

 


Geplaatst

in

door