desollicitatietrainer.nl

Hoe kom je als starter in het vizier van een headhunter?

20 januari 2014 | bron: Intermediair 

Hoe word je zo veelbelovend dat je tijdens of meteen na je studie gespot wordt door een headhunter?

Voor grote talenten met zeldzame specialisaties is altijd plaats op de arbeidsmarkt. Wij vroegen vier headhunters hoe je als starter, zelfs binnen een moeilijke arbeidsmarkt, in het vizier kunt komen van headhunters of gespecialiseerde recruitmentbureau’s. Over welke unieke eigenschappen moet je daarvoor beschikken? En hoe moet je je opstellen?

1. Wees realistisch

Kan een starter echt interessant zijn voor een headhunter? Ja, zo blijkt, maar onder hele specifieke omstandigheden. Meestal ben je als jong talent eerder interessant voor gespecialiseerde recruitmentbureau’s.

‘Een headhunter werft in principe voor functies met een salaris boven de tachtigduizend euro per jaar. Onder dat salaris zal alleen voor schaarse doelgroepen een headhunting-aanpak gekozen worden’, zegt interim recruiter en adviseur Jacco Valkenburg van recruit2.

‘Je kunt ervan uitgaan dat headhunters vooral geïnteresseerd zijn in topkandidaten’, zegt Ramon de Meijer van de Recruiter. ‘Dat zijn mensen met een zeer aantrekkelijke opleiding, uitstekende studieresultaten, relevante nevenactiviteiten en een grote ambitie.’

‘Het hangt erg af van het type functies waarop een headhunter of een bureau zich richt,’ zegt directeur Steven Houben van Michael Page. ‘Wij richten ons op middle management en specialistisch personeel en bemiddelen daarom geen starters.’ Die kunnen zich echter wel terecht bij een ander onderdeel van de PageGroup: ‘Page Personnel richt zich ook op kandidaten met een meer junior karakter. Voor young professionals is het dan ook zeker interessant om bij deze consultants in beeld te zijn.’

2. Neem eventueel zelf het initiatief

Als de berg niet naar Mohammed komt, zal Mohammed naar de berg moeten gaan. Je kunt dus ook zelf een headhunter of recruiter benaderen. Maar dan wel de juiste. En op de juiste manier.

Houben: ‘Zorg dat je online vindbaar bent. Neem zelf contact op met een headhunter of recruitmentbureau. Dit laatste kun je doen door bijvoorbeeld te reageren op een vacature of door een connectie op LinkedIn aan te gaan.’

‘Kies met gezond verstand. Een headhunter die alleen ceo’s bemiddelt, zal je niet kunnen helpen’, zegt De Meijer. ‘Er bestaan recruitmentbureau’s die topstudenten identificeren, contact met hen leggen en ze vervolgens aan verschillende opdrachtgevers voorstellen’, zegt Valkenburg. Starters worden door hen meestal uitgenodigd om te solliciteren op een startersfunctie of een traineeship.’

‘Naar mijn idee kun je je als starter de moeite beter besparen om op het netvlies van een headhunter te komen’, zegt Directeur Ben Holewijn van NEWPEOPLE. ‘Maar directe sollicitaties bij hiring managers, uitzendbureaus en recruitmentbureau’s die aan “campus recruitment” doen, zijn mogelijk wel interessant.’

3. Netwerk met andere toptalenten

Als je leeftijdsgenoten kent die al een fraaie baan hebben, kunnen zij je misschien van informatie voorzien.

‘Als starter kun je het beste gebruikmaken van het deel van je netwerk dat al serieus carrière maakt’, zegt De Meijer. ‘Die personen hebben de contacten die je verder kunnen helpen. Meestal selecteren headhunters kandidaten via via. Goede starters kennen goede starters. Dat maakt netwerken erg belangrijk.’ Valkenburg: ‘Een headhunter maakt goed gebruik van zijn of haar netwerk om de best passende kandidaten te identificeren.’

4. Wees onderzoekend en vriendelijk

Stel je open en pro-actief op.

De Meijer: ‘De concurrentie wordt nogal eens onderschat. Er zijn veel studenten die afstuderen. Je zult moeten uitblinken. Daarbij gaat het niet alleen om je studieresultaten, maar vooral om je persoonlijkheid.’

Valkenburg: ‘Ga naar open dagen, toon interesse en leg contacten met personen die bij het bedrijf werken. Durf te vragen om een oriënterend gesprek voordat je solliciteert. Zo’n assertieve, onderzoekende en kritische houding wordt vaak zeer gewaardeerd. Die geeft je daardoor een flinke voorsprong op de concurrentie. En mocht je een bedrijf treffen dat daar niet voor openstaat, dan moet je je misschien afvragen of je wel bij dat bedrijf wilt werken.’

5. Maak keuzes

Headhunters zoeken in opdracht van werkgevers vaak naar heel specifieke kandidaten. Daarom zijn ze vooral geïnteresseerd in personen met een duidelijk profiel. Je kunt jezelf aantrekkelijker maken op de arbeidsmarkt door je specialisatie en belangstelling duidelijk voor het voetlicht te brengen, bijvoorbeeld op je LinkedIn-pagina.

De Meijer: ‘De headhunter kan zich alleen onderscheiden in een concurrerende markt door topkandidaten te selecteren. Daarom is het belangrijk dat je weet wat je kunt en wat je wilt. Alles willen maakt dat je niet gemotiveerd overkomt.’

‘Als je zelf niet weet wat je zoekt, kun je ook niet van een headhunter of recruiter verwachten dat deze een goede afweging kan maken’, zegt Valkenburg. ‘Het resultaat? Einde gesprek.’

Houben: ‘Om uit de vele contacten die wij dagelijks hebben snel een match te kunnen maken is het belangrijk dat we ons een kandidaat herinneren en dat we meteen aan iemand denken bij een bepaalde functie. Maak duidelijk wie je bent en wat je zoekt. Dit vergroot de kans dat de er een succesvolle match gemaakt kan worden. Weet goed wat je voor een organisatie kunt betekenen en niet alleen wat je komt halen. Weet ook wat voor jou belangrijk is in een functie.’

6. Onderschat de headhunter niet

Mocht een headhunter of recruitmentbureau contact met je opnemen, ga dan niet lichtvaardig met een eventuele uitnodiging om.

Houben: ‘Kandidaten in het algemeen, starters en ervaren kandidaten, onderschatten meer dan eens de rol die wij hebben in een selectieproces. Wanneer een kandidaat een goede indruk op ons maakt, zich goed voorbereidt, weet wat hij of zij zoekt en hoe dit bij een bepaalde functie aansluit, dan zullen wij eerder geneigd zijn alles op alles te zetten om deze kandidaat bij interessante partijen aan tafel te krijgen, dan wanneer deze een ongeïnteresseerde en lakse houding heeft.’

Valkenburg: ‘Een goede voorbereiding op het gesprek is essentieel. Je moet goed kunnen motiveren waarom je bij het desbetreffende bedrijf wilt werken. Je zult daarom van tevoren grondig onderzoek naar het bedrijf moeten doen. Dat kan bijvoorbeeld via open dagen, je netwerk en online bronnen.’

7. Maak jezelf niet onmogelijk

Zelfs een toptalent kan zich niet alles permitteren.

Houben: ‘Ook bij Michael Page spreken wij wel eens kandidaten die minder ervaring hebben. Doordat zij echter al op een bepaald niveau acteren, vallen zij toch binnen onze doelgroep. Meer dan eens merk je dat deze kandidaten erg veel zelfvertrouwen hebben. Dit is natuurlijk goed, maar het moet niet doorslaan naar ongepaste arrogantie.’


Geplaatst

in

door